Twitteren/kwetteren
Al enige tijd hoor ik het woord twitteren voorbij komen. Wat het precies inhoudt, daar hield ik mij niet mee bezig.. tot vandaag! Twitteren is het sturen van korte berichtjes, dat nog geen 140 tekens bevat (korter dan een sms!). Deze korte berichtjes worden ook wel tweets genoemd. Twitteren wordt gezien als een nieuw social medium. Je kunt korte berichtjes plaatsen wat je op dit moment aan het doen bent, wat je bezig houdt en dergelijke. Anderen die het interesseert wat jij aan het doen bent kunnen dit lezen en hierop reageren. Op mijn beurt kan ik gaan kijken waar anderen mee bezig zijn.
Zelf heb ik niets met twitteren. Indien een week geen 7 maar 14 dagen gaat duren, wie weet dat ik er dan aan toe kom maar zolang dat niet geval is zend ik mijn berichtjes wel uit per telefoon, mail of ik zoek die persoon op. Veel gezelliger.
zondag 21 november 2010
ding 11
Gisteravond heb ik mij verdiept in wiki's. Het is mij duidelijk geworden dat een wiki een website is dat voor iedereen toegankelijk is en waar je veel informatie kunt krijgen en aan kunt bieden. De bekendste, die ik zelf zo nu en dan ook bezoek, is wikipedia. Het is een handige online encyclopedie waar van alles te vinden is. Sommige beweren dat het niet altijd even betrouwbaar is maar voor oppervlakkige informatie is wikipedia zeker handig. Bij de uitleg van ding 10 stonden verschillende filmpjes. Eén filmpje met de uitleg wat wiki's precies zijn, was erg duidelijk. De wiki van de bibliotheek Deventer heb ik bekeken en dit is een goed voorbeeld hoe een bibliotheek een wiki kan gebruiken.
vrijdag 19 november 2010
ding 10
social bookmarking & delicious
Afgelopen week heb ik rond gekeken wat social bookmarking/delicious precies inhoudt.
Het kan handig zijn om via een website je favorieten toe te voegen. Voor privé heb ik te weinig favorieten om dit toe te passen en zie ik het nut er ook niet van in. Voor bedrijven, organisaties en dergelijke kan het het wel een toevoegende waarde hebben.
Omdat ik van mening ben dat wat mij interesseert niet zozeer anderen aangaat heb ik daarom ook geen account aangemaakt.
Afgelopen week heb ik rond gekeken wat social bookmarking/delicious precies inhoudt.
Het kan handig zijn om via een website je favorieten toe te voegen. Voor privé heb ik te weinig favorieten om dit toe te passen en zie ik het nut er ook niet van in. Voor bedrijven, organisaties en dergelijke kan het het wel een toevoegende waarde hebben.
Omdat ik van mening ben dat wat mij interesseert niet zozeer anderen aangaat heb ik daarom ook geen account aangemaakt.
ding 9
Weblog:
Een weblog oprichten voor intern gebruik kan handig zijn voor onderling contact tussen collega's/mede-cursisten en andere groepsverbanden.
Voor extern gebruik kan een weblog handig zijn voor het naar buiten brengen van nieuws, agenda, relevante informatie en dergelijke. Ik ben van mening dat met name laatstegenoemde een aanvulling kan zijn voor de bibliotheek. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de weblog volgen en reacties achterlaten.
RSS:
Voor het volgen van het laatste nieuws is RSS erg handig. Door gebruik van RSS ben je snel op de hoogte van het laatste nieuws waarin jij bent geïnteresseerd. Het werkt makkelijk en efficient.
Foto's bewerken:
Voor het maken van posters, uitnodigingen etc. kun je er leuke effecten mee maken.
Het was leuk om de mogelijkheden van weblog, RSS en foto's bewerken te leren kennen. Privé zal ik er waarschijnlijk geen gebruik van maken.
Een weblog oprichten voor intern gebruik kan handig zijn voor onderling contact tussen collega's/mede-cursisten en andere groepsverbanden.
Voor extern gebruik kan een weblog handig zijn voor het naar buiten brengen van nieuws, agenda, relevante informatie en dergelijke. Ik ben van mening dat met name laatstegenoemde een aanvulling kan zijn voor de bibliotheek. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de weblog volgen en reacties achterlaten.
RSS:
Voor het volgen van het laatste nieuws is RSS erg handig. Door gebruik van RSS ben je snel op de hoogte van het laatste nieuws waarin jij bent geïnteresseerd. Het werkt makkelijk en efficient.
Foto's bewerken:
Voor het maken van posters, uitnodigingen etc. kun je er leuke effecten mee maken.
Het was leuk om de mogelijkheden van weblog, RSS en foto's bewerken te leren kennen. Privé zal ik er waarschijnlijk geen gebruik van maken.
zondag 24 oktober 2010
ding 8
Online plaatjes bewerken heb ik nooit eerder gedaan. Toen ik mijn dochter hierna vroeg kwam zij met de site http://www.fotoaanpassen.nl/. Zij heeft hier vaker meegewerkt en heeft mij diverse mogelijkheden laten zien.
Na het zien wat zoal mogelijk is ben ik zelf aan de slag gegaan. Eerst een foto van Gent geupload en daarna van alles geprobeerd. Zie hier het resultaat. De eerste foto is orgineel, de tweede is zwart/wit effect en de derde foto heb ik gekozen voor het effect schaduw.
Na het zien wat zoal mogelijk is ben ik zelf aan de slag gegaan. Eerst een foto van Gent geupload en daarna van alles geprobeerd. Zie hier het resultaat. De eerste foto is orgineel, de tweede is zwart/wit effect en de derde foto heb ik gekozen voor het effect schaduw.
ding 6 & 7

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het ontdekken van Flickr en Flickr verder ontdekken.
Ik heb zelf geen account aangemaakt maar het account gebruikt van 23 dingen.
Na ingelogd te hebben begon het ontdekken! Ik heb eerst rond gesnuffeld op de site en foto's bekeken voordat ik zelf foto's ging uploaden.
Voor de slideshow heb ik het advies van Anneke opgevolgd. Zodra ik de slideshow in mijn blog wilde plaatsten kwam er een foutmelding te staan. Ik las dat ik niet de enige ben die de slideshow niet op mijn blog kan plaatsen.
Verder vond ik het erg leuk om te ontdekken wat de mogelijkheden van Flickr zijn. Ik las dat het programma Picasa makkelijker werkt, dit ga ik zelf op een avond bekijken.
zondag 17 oktober 2010
ding 4
Vandaag heb ik een middag uitgetrokken om aan de slag te gaan met ding 4.
Tot een paar uur geleden heb ik nog nooit met RSS gewerkt dus heb ik eerst maar uitgezocht wat je met RSS kunt en hoe je RSS feeds kunt vinden. Ik geloof dat ik buiten deze cursus om niet heel veel zal gaan doen met RSS feeds maar het kan zeker handig zijn.
Uiteindelijk is het mij gelukt om RSS feeds van deblibliotheken, nu.nl en de stentor toe te voegen op mijn reader en daarna gekeken wat ik er verder mee kan in mijn reader. Als laatst heb ik de RSS feeds van mijn collega's in groep 1 toegevoegd.
Tot een paar uur geleden heb ik nog nooit met RSS gewerkt dus heb ik eerst maar uitgezocht wat je met RSS kunt en hoe je RSS feeds kunt vinden. Ik geloof dat ik buiten deze cursus om niet heel veel zal gaan doen met RSS feeds maar het kan zeker handig zijn.
Uiteindelijk is het mij gelukt om RSS feeds van deblibliotheken, nu.nl en de stentor toe te voegen op mijn reader en daarna gekeken wat ik er verder mee kan in mijn reader. Als laatst heb ik de RSS feeds van mijn collega's in groep 1 toegevoegd.
Abonneren op:
Posts (Atom)


