zondag 6 februari 2011

ding 19

Ding 19, Sociale netwerken


Sociale netwerken is niet iets wat ik snel zal gaan doen. Facebook, hyves en soortgenootjes doen mij niets. Ik heb er ook geen tijd voor en heb evenmin de behoefte om mijn leventje op internet te zetten.
Als mensen behoefte hebben om mij te spreken is er ook een ander middel om contact op te nemen met mij. Veel persoonlijker en leuker. Wat anderen op deze pagina's zetten interesseert mij eigenlijk ook niet zo.
Ondanks dat ik geen fan ben van sociale netwerken moet ik wel toegeven dat het ook zo zijn voordelen heeft. Een goed voorbeeld is Schoolbank. Een reunie van een school komt niet heel vaak voor en dan is het soms toch leuk om te zien wat er is geworden van je vroegere schoolkameraadjes. Je hebt tenslotte enkele jaren dezelfde dingen beleefd.
Ik heb rondgekeken op hyves en schoolbank. Schoolbank heb ik eerder bezocht en rondgekeken of er oude klasgenootjes van mij ook aangemeld zijn. Vervolgens heb ik hyves bekeken. Ik heb hiervoor geen account aangemaakt maar ik heb gekeken wat het voorstelt. Je maakt een site aan waarin je kunt vertellen wie en wat je bent. Je kunt foto's plaatsen en filmpjes van youtube of van jezelf. Vrienden van je die ook een account hebben kun je toevoegen op jouw site onder het kopje vrienden. Op hun site kun je een 'krabbel' zetten, een kort berichtje. Het is niet persoonlijk aangezien alle andere vrienden van je contactpersoon dit ook kunnen lezen.
Kortom, het heeft zeker zijn voordelen maar ik zie het op dit moment als een verarming. Persoonlijke contacten worden minder en de mensen worden meer een individu ondanks al die sociale netwerken waar je ontzettend veel 'vrienden' hebt.

maandag 24 januari 2011

ding 18

LibraryThing
Dit is een website voor boekenliefhebbers om boeken te catologiseren maar het is ook een sociaal netwerk.
Ik heb mij gistermiddag aangemeld op LibraryThing en gekeken wat zoal mogelijk is.
LibraryThing helpt je om een catalogus te maken van boeken die je in je bezit hebt, nog wilt lezen of welke je uitgeleend hebt. Nadat ik wat achtergrond informatie heb verzameld ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik tien boeken geplaatst en zes omslagen gewijzigd.
Het is erg leuk om beoordelingen te lezen van de boeken die ik graag wil lezen of heb gelezen. Niet iedereen hoeft hetzelfde te ervaren bij het lezen van een boek en het is interessant om te lezen hoe anderen het verhaal beleven. Ik heb niet deelgenomen aan de discussies, ik heb enkel gelezen hoe anderen er over denken.
Ding 18 heb ik als leuk en leerzaam ervaren. Als ik een boek wil aanschaffen kijk ik wellicht nog eens op deze site!

dinsdag 21 december 2010

ding 17

Mobiel internet/smartphone

Motorola Backflip



Voor ding 16 moet ik bij mijn kinderen zijn. Zij hebben bovenstaande mobiel; de motorola backflip.
Deze motorola backflip is nog vrij onbekend omdat deze (nog) niet in Nederland verkrijgbaar is. Mijn kinderen hebben, sinds zij mobiel zijn, altijd een Motorola gehad. Werkt perfect volgens hen en niet kapot te krijgen. Maar sinds afgelopen zomer is de smartphone ook in ons huishouden geïntroduceerd en sindsdien niet meer weg te denken.

diverse mogelijkheden en voordelen
Het hebben van een Smarphone + internet is best handig. Hoewel het voor mijzelf niet zo hoeft.
Voorbeeld waarbij het handig is; een dagje met de trein op pad en via de site van NS kijken of de aansluiting gehaald kan worden en van welk perron de trein vertrekt.
Per mail kunnen Word,pdf en powerpoint etc worden geopend en bewerkt. Eigenlijk kun je concluderen dat het een kleine computer is.

Apps
Ik heb de mobiel van mijn dochter gevraagd aangezien zij de meeste apps heeft. Zij heeft o.a. gedownload buienradar, NOS teletekst, radio Veronica (verkrijgbaar sinds afgelopen zaterdag), streepjescodescanner en de appie van Albert Heijn. Over deze laatste zal ik wat meer vertellen. Op de app is het mogelijk om recepten op te halen en de producten die hiervoor nodig zijn op "mijn lijst" te zetten. Vervolgens kun je in "mijn lijst" de Albert Heijn opzoeken waar jij boodschappen gaat doen en de app zet alle producten op de juiste volgorde van betreffende winkel.
Verder kun je boodschappen scannen en de prijs ophalen, bonus artikelen bekijken en kijken waar de dichstbijzijnde Albert Heijn is en wat de openingstijden zijn.

Gelukkig ben ik nog in staat om de boodschappen te onthouden en welke volgorde ik moet lopen. Het is een leuke app maar of je het echt gaat gebruiken bij elk bezoek aan de Albert Heijn is nog maar de vraag.

Op zich zijn smartphones zeker handig. Met name voor het bedrijfsleven, studenten en andere mensen die overal en altijd van de mogelijkheden van de smartphone gebruik willen maken. Het tijdperk om een internetcafé op te zoeken is verleden tijd...althans bij ons!!

ding 16

Ontdek YouTube

YouTube gebruik ik zelden. Als ik het gebruik is het om filmpjes te bekijken of muziek te luisteren welke (nog) niet op CD te verkrijgen is.
Vandaag ben ik op zoek gegaan naar filmpjes over bibliotheken en zie hieronder het resultaat.





Zoals bovenstaande filmpjes ook al laten zien is YouTube goed bruikbaar voor bibliotheken. Via deze vorm van media kun je informatie verstrekken maar ook een rondleiding door de bibliotheek laten zien.

zondag 5 december 2010

ding 15

Google maps en street view.

Reuze handig om vast te kijken in wat voor buurt je hotel staat en als het inderdaad wel zo dichtbij het centrum is als wordt aangegeven. Nog nooit zo voorbereid op vakantie geweest maar het nadeel is wel dat veel punten herkenbaar zijn als je daadwerkelijk op de bestemming bent aangekomen. Zoeken naar een tramstation is verleden tijd want je loopt doelgericht het hotel uit naar het tramstation.
Thuis hebben wij google maps op de mobiel, wat prima werkt als je een dagje weg bent en even de weg kwijt bent in een grote stad. Op het schermpje wordt keurig aangegeven waar je op dit moment loopt en denken is haast overbodig.

Hieronder een foto van 'het Veen'.

Grotere kaart weergeven

ding 14

Instant Messaging

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Constant met elkaar boodschapjes uitwisselen via de computer is op dit moment voor mijzelf geen aanvulling. Ik heb mijn dochter gevraagd wat zij zoal met Instant Messaging doet maar zij is zelf enkele jaren geleden actief geweest op msn maar dat was ook het enige. Wel kan het handig zijn als contacten in het buitenland hebt en als je geen hoge telefoonrekening wilt. Voor bedrijven met internationale contacten kan het handig zijn om een vergadering te organiseren via video, althans dat dacht ik want ik heb mijn man voorgesteld of het handig zou zijn maar voor hem leek het geen optie om tot in details ergens over te praten zonder elkaar te kunnen zien, slechts oppervlakkig gebabbel is mogelijk.
Dus voor mij en mijn gezin voorlopig geen Instant Messaging!



ding 13

Online kantoortoepassingen.

Het informatie filmpje heb ik bekeken en het werd mij duidelijk wat zoal mogelijk is.
Het doet mij enigzins denken aan wikipedia waar je informatie deelt en hierbij deel je een document.
In dit document kunnen meerdere mensen aan werken zonder bij elkaar te komen.
Het lijkt mij handig met thuiswerken waar tegenwoordig regelmatig gebruik van wordt gemaakt of samenwerken met verschillende bedrijfsonderdelen. Het kan daarom ook zeker handig zijn voor de bibliotheek met de verschillende vestigingen.

op naar ding 14!